ျမန္မာ့ တပ္မေတာ္ (ေလ)ကို ဒုတိယ ကမၻာစစ္ အၿပီး ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလ ၁၅ ရက္မွာ တရားဝင္ ဖြဲ႕စည္း ခဲ့ပါသည္။ သို႔ေပမယ့္ ေလတပ္တစ္စု အတြက္ အေျခခံ လိုအပ္ခ်က္ ျဖစ္တဲ့ ေလေၾကာင္း ပ်ံသန္းမႈ ပညာရပ္ ေတြကေတာ့ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ မတိုင္မီ ႏွစ္မ်ား ကတည္းက ျမန္မာ ႏိုင္ငံကို စတင္ ေရာက္ရွိခဲ့ၿပီး ျဖစ္ပါသည္။ ၁၉၃၄ ခုႏွစ္မွာ Flying School ဟူေသာ အမည္ျဖင့္ အေပ်ာ္တမ္း ေလယာဥ္ေမာင္း သင္တန္းေက်ာင္း တစ္ေက်ာင္းကို ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မွာ စတင္ထူေထာင္ ႏုိင္ခဲ့ၿပီး အက်ိဳးဆက္ အျဖစ္ ျမန္မာ ႏိုင္ငံမွာ ေလေၾကာင္းပ်ံသန္းမႈ ပညာရပ္ မ်ားအေပၚ စိတ္ဝင္စားသည့္ ပုဂၢိဳလ္မ်ား စတင္ေပၚထြက္ လာခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ Rangoon Flying School သည္ ျမန္မာ ႏိုင္ငံရဲ႕ ပ်ံသန္းေရး သမိုင္းဦး အစ အဖြဲ႕ အစည္းဟု ဆိုရမည္ ျဖစ္ပါသည္။
၁၉၄၀ ျပည့္ႏွစ္
စက္တင္ဘာလ ၁၉
ရက္မွာ Burma Volunteer Air Unit (BVAU) ေခၚ ဗမာ့
အေပ်ာ္တမ္း ေလတပ္ဖြဲ႕ကို
စတင္ဖြဲ႕စည္း ခဲ့ၿပီး
၁၉၄၁ ခုႏွစ္
ဧၿပီလ ၄ ရက္မွာ (BVAU) ကို
Burma Volunteer Air Force (BVAF) အျဖစ္ ေျပာင္းလဲ
ဖြဲ႕စည္းခဲ့ၿပီး စစ္ဆင္ေရး
တာဝန္မ်ား ထမ္းေဆာင္ႏိုင္ေအာင္
ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ ခဲ့ပါသည္။
ျမန္မာ ႏိုင္ငံကို
ဖက္ဆစ္မ်ား တိုက္ခိုက္
သိမ္းပိုက္ ၿပီးခ်ိန္တြင္
BVAF သည္
အိႏၵိယ ႏိုင္ငံထဲ
အထိ ဆုတ္ခြာေရႊ႕ေျပာင္း
ခဲ့ပါသည္။ ဒုတိယ
ကမၻာစစ္ႀကီး အတြင္း
BVAF တပ္ဖြဲ႕ဝင္
ျမန္မာ အမ်ိဳးသား
မ်ားသည္ ဥေရာပႏွင့္
အာရွ စစ္မ်က္ႏွာ
မ်ားတြင္ မဟာမိတ္
တပ္မ်ားဘက္မွ ပါဝင္ၿပီး
စစ္ဆင္ေရးမ်ား ေဆာင္ရြက္
ခဲ့ၾကသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ
လံုးဝ လြတ္လပ္ေရး
ရရွိဖို႔ ေဆြးေႏြး
ေတာင္းဆိုရာတြင္ တပ္မေတာ္
ဖြဲ႕စည္း တည္ေထာင္ေရးကို
ထည့္သြင္း ေဆာင္ရြက္မႈ၏
တစ္စိတ္ တစ္ေဒသ
အျဖစ္ အၿမဲတမ္း
ေလတပ္မေတာ္ တစ္ရပ္
ဖြဲ႕စည္း ထူေထာင္ႏိုင္ေရး
စီမံခ်က္ ေရးဆြဲ
ခဲ့ၾကသည္။ စီမံခ်က္
အရ ၁၉၄၇
ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလ
၁၅ ရက္တြင္
ျမန္မာႏိုင္ငံ အစိုးရ
ကာကြယ္ေရး ဌာန
Burma Air Force (Dicipline)Act,1947 ကို ျပ႒ာန္း
အတည္ျပဳ ေပးလိုက္ရာမွ
အစျပဳ၍ ျမန္မာ့
ေလတပ္မေတာ္ Burma Air Force အျဖစ္ စတင္ရပ္တည္
ထူေထာင္ ႏိုင္ခဲ့ပါသည္။
ေလသူရဲ
မ်ားကို ေလ့က်င့္ေမြးထုတ္
ေပးရန္အတြက္ တပ္မေတာ္
(ေလ)တြင္
ပထမ ဆံုးေသာ
ေလ့က်င့္ေရး ေလယာဥ္အျဖစ္
Tiger Month ေလယာဥ္မ်ားကို
အသံုးျပဳ၍ ပထမ
ဆံုးေသာ ေလယာဥ္ေမာင္း
သင္တန္းကို မဂၤလာဒုံ
ေလယာဥ္ကြင္း၌ ၁၉၄၀
ျပည့္ႏွစ္ ႏိုဝင္ဘာလ
၁ ရက္တြင္
သင္တန္းသား ၁၂
ဦးျဖင့္ စတင္ဖြင့္လွစ္
သင္ၾကားခဲ့ ပါသည္။
ေလသူရဲမ်ား နည္းတူ
ေလယာဥ္/ ရဟတ္ယာဥ္
ျပဳျပင္ ထိန္းသိမ္းေရး
လုပ္ငန္းမ်ား လုပ္ကိုင္ရန္
အတြက္ ပထမ
ဆံုးေသာ စက္မႈလက္မႈ
သင္တန္းကို အင္းစိန္
စက္မႈလက္မႈ ေက်ာင္းမွာပင္
ေမာ္ေတာ္ကား အင္ဂ်င္ကို
သင္ေထာက္ကူ ပစၥည္းအျဖစ္
အသံုးျပဳၿပီး သင္တန္းသား
၂၈ ဦးျဖင့္
ဖြင့္လွစ္ သင္ၾကားခဲ့
ပါသည္။
ဗုိလ္ခ်ဳပ္ ေအာင္ဆန္းသည္
ျမန္မာ့ ေလတပ္မေတာ္
အျမဳေတမ်ား အျဖစ္
ဂ်ပန္ျပည္သို႔ ေလေၾကာင္း
ပညာသင္ ၁၀
ဦးကို ေရြးခ်ယ္
ေစလႊတ္ခဲ့သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ
အစိုးရ ကာကြယ္ေရး
ဌာနက ၁၉၄၇
ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာ
၁၅ ရက္တြင္
ဗမာ့ ေလတပ္မေတာ္
(Burma Air Force)(B.A.F) စတင္ဖြဲ႕စည္း
ေပးခဲ့သည္။ ၁၉၅၅
ခုႏွစ္တြင္ တပ္မေတာ္
တစ္ရပ္လံုး စည္းလံုး
ညီညႊတ္ေရး အတြက္
တပ္မေတာ္ (ၾကည္း၊
ေရ၊ ေလ)
ကို တစ္ေျပးညီ
ျပင္ဆင္ ဖြဲ႕စည္းခဲ့ရာ
ဗမာ့ ေလတပ္မေတာ္မွ
တပ္မေတာ္ (ေလ)ဟု အမည္ေျပာင္းလဲ
သံုးစြဲခဲ့သည္။
လြတ္လပ္ေရး ရၿပီး
မၾကာမီပင္ ဗမာျပည္
ကြန္ျမဴနစ္ ပါတီသည္
ဖဆပလ အစိုးရကို
ဆန္႔က်င္၍ လက္နက္ကိုင္
ပုန္ကန္ ထႂကြရန္
ေတာခို သြားခဲ့သည္။
ႀကီးထြားလာေသာ ေရာင္စံု
သူပုန္တို႔ုကို ႏွိမ္နင္းေရး
အတြက္ ေလေၾကာင္းပစ္ကူ
ေပးရန္ ေတာင္းခံလာခဲ့
ၾကသည္။ သို႔ေသာ္
ဤအခ်ိန္၌ ေလေၾကာင္းအကူ
ေပးႏိုင္ေလာက္သည့္ အင္အား
မရွိေသးပါ။ ေအာက္စ္ဖို႔ဒ္
ေလယာဥ္အခ်ိဳ႕ ရွိေသာ္လည္း
ေလယာဥ္ေမာင္း သင္တန္း၌
အသံုးျပဳေန ရသည္။
အေမာင္းသင္ ေလယာဥ္
အမ်ိဳး အစားတြင္
မပါဝင္ေသာ ေအာ္စတာ
ေလယာဥ္မ်ား သာရွိသည္။
စစ္ေျမျပင္တြင္ အသံုးျပဳသည့္
စက္ေသနတ္ မ်ားကို
ယင္းေလယာဥ္တြင္ တပ္ဆင္
အသံုးမျပဳ ႏိုင္သျဖင့္
ေသနတ္သမား တစ္ဦးကို
ေလယာဥ္ေပၚ တင္ေခၚသြားကာ
ထိုေသနတ္ သမားက
စက္ေသနတ္ကို ပိုက္၍
ေျမျပင္သို႔ ပစ္ခတ္ရင္း
ပစ္ကူ ေပးရသည္။
ဗံုးခ်ရာ တြင္လည္း
ေတာင္ပံေအာက္ႏွင့္ ေလယာဥ္
ဗိုက္ေအာက္တြင္ ဗံုးခ်ိတ္ဆြဲ
ပ်ံသန္းရျခင္း မဟုတ္ဘဲ
တြဲဖက္ ေလသူရဲက
ဗံုးကိုလက္ျဖင့္ ကိုင္ထားၿပီး
ေလယာဥ္မွဴးက အခ်က္
ျပလိုက္သည္ႏွင့္ တစ္ၿပိဳင္နက္
စနက္တံကို ျဖဳတ္၍
ေလယာဥ္ေပၚမွ ပစ္ခ်ျခင္း
ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္
ဤေအာ္စတာ ေလယာဥ္မ်ားကို
သံုးသည့္ စစ္ဆင္ေရးမွာ
ထိေရာက္မႈ မရွိသျဖင့္
ေလယာဥ္ေမာင္း သင္တန္းမ်ားကို
ရပ္ဆိုင္းၿပီး ေအာက္ဖို႔စ္
ေလယာဥ္မ်ားကို စစ္ဆင္ေရးတြင္
အသံုးျပဳခဲ့ ၾကသည္။
၁၉၄၉
ခုႏွစ္ ေဖေဖာ္ဝါရီ
၂ ရက္တြင္
အင္းစိန္ကို ေကအင္ဒီအိုမ်ားက
သိမ္းပိုက္ လိုက္သျဖင့္
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၏ အေျခ
အေနမွာ မ်ားစြာ
စိုးရိမ္ဖြယ္ ျဖစ္ခဲ့ရသည္။
ဤအခ်ိန္တြင္ ႏိုင္ငံေတာ္၏
အေျခအေန မွာလည္း
ဆိုးရြားလ်က္ ရွိရာ
ႏိုင္ငံျခား သတင္းစာ
မ်ားက ဖဆပလ
အစိုးရအား ရန္ကုန္
အစိုးရဟု ႏွိမ္၍
ေရးသား လာၾကသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ထိေရာက္ေသာ
ေလေၾကာင္း စစ္ကူေပးရန္
စပစ္ဖိုင္းယား ေလယာဥ္မ်ား
ဝယ္ယူ၍ ဗမာ့
ေလတပ္မေတာ္သည္ ျပည္တြင္း
ေသာင္းက်န္းမႈ ႏွိမ္နင္းေရးတြင္
ထိေရာက္ေသာ ေလေၾကာင္းပစ္ကူ
ေပးႏိုင္ခဲ့သည္။ ေအာက္စ္ဖို႔ဒ္
ေလယာဥ္မ်ား၏ ေလေၾကာင္း
ပစ္ကူကိုလည္း အစြမ္းကုန္
အသံုးခ်ႏိုင္ ခဲ့သည္။
အမွတ္(၁)ႏွင့္
အမွတ္(၃) ဗမာ့ ေသနတ္ကိုင္
တပ္ရင္းမ်ား ေတာခိုသြားစဥ္
၁၉၄၈ ခုႏွစ္
ၾသဂုတ္ ၁၀
ရက္၌ ဗိုလ္မွဴး
ရွီး႐ိႈး၊ ဗိုလ္ႀကီး
တီကလစ္၊ ဗိုလ္ႀကီး
အက္စ္ခင္ တို႔သည္
ဤစပစ္ ဖိုင္းယား
ေလယာဥ္ သံုးစင္းကို
ေမာင္းႏွင္၍ ေမွာ္ဘီၿမိဳ႕
ေျမာက္ဘက္ရွိ ဝါးနက္ေခ်ာင္း
ေဒသ၌ သူပုန္
တပ္ရင္းမ်ားအား ေဝဟင္မွ
ဗံုးႀကဲျခင္း၊ စက္ေသနတ္ျဖင့္
ပစ္ခတ္ တိုက္ခိုက္
ခဲ့ၾကသည္။
ထိုစဥ္က
ေတာင္ငူၿမိဳ႕သည္ ေကအင္ဒီ
အို၏ အင္အား
အေတာင့္တင္းဆံုး ၿမိဳ႕ျဖစ္ေနၿပီး
ေကအင္ဒီအို တို႔သည္
ရန္ကုန္-မႏၲေလး
လမ္းမႀကီးကို ျဖတ္ေတာက္ထားလ်က္
ရွိရာ ေတာင္ငူ
ႏွင့္ အခ်ိဳ႕
ၿမိဳ႕မ်ားမွာ ေကအင္(န္)ယူ
မ်ား၏ လက္ထဲတြင္
ရွိေနဆဲ ျဖစ္သည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ရန္ကုန္-မႏၲေလး လမ္းမႀကီးကို ျပန္ဖြင့္ရန္ ေကအင္ ဒီအိုမ်ား အခိုင္အမာ တပ္စြဲထားသည့္ စာဗူးေတာင္း ေဒသကို ၁၉၄၉ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလ ၁၅ ရက္တြင္ ေလေၾကာင္းမွ သြားေရာက္ တိုက္ခိုက္ခဲ့ ၾကသည္။ ထိုေန႔ ေလယာဥ္ ေသနတ္သမား သိန္းေစာ၊ ထြန္းေအာင္ေက်ာ္ကို ေလေၾကာင္းမွ တိုက္ခိုက္ၾကရာ ေျမျပင္မွ ေသာင္းက်န္းသူ မ်ားကလည္း အျပင္းအထန္ ျပန္လည္ခုခံ ပစ္ခတ္ၾက၍ ေလယာဥ္ပ်ံကို ထိမွန္ၿပီး ထိုးက် ပ်က္စီးခဲ့သည္။ ေလသူရဲ ေလယာဥ္သား အားလံုး တိုင္းျပည္အတြက္ အသက္စြန္႔ခဲ့ ရသည္။ ဒုတိယ ဗိုလ္ထင္ႀကီးသည္ အမွတ္(၂) ေလယာဥ္ေမာင္း သင္တန္းမွ ေအာင္ျမင္ၿပီး ၁၄ ရက္အၾကာတြင္ တိုက္ပြဲ၌ က်ဆံုးခဲ့ ရျခင္းျဖစ္သည္။ ဒီဇင္ဘာ ၁၈ ရက္တြင္ တပ္မေတာ္က စာဗူးေတာင္းကို သိမ္းပိုက္ လိုက္ေသာ အခါ ေတာင္ငူသို႔ ခ်ီတက္ရန္ လမ္းပြင့္သြားသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ရန္ကုန္-မႏၲေလး လမ္းမႀကီးကို ျပန္ဖြင့္ရန္ ေကအင္ ဒီအိုမ်ား အခိုင္အမာ တပ္စြဲထားသည့္ စာဗူးေတာင္း ေဒသကို ၁၉၄၉ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလ ၁၅ ရက္တြင္ ေလေၾကာင္းမွ သြားေရာက္ တိုက္ခိုက္ခဲ့ ၾကသည္။ ထိုေန႔ ေလယာဥ္ ေသနတ္သမား သိန္းေစာ၊ ထြန္းေအာင္ေက်ာ္ကို ေလေၾကာင္းမွ တိုက္ခိုက္ၾကရာ ေျမျပင္မွ ေသာင္းက်န္းသူ မ်ားကလည္း အျပင္းအထန္ ျပန္လည္ခုခံ ပစ္ခတ္ၾက၍ ေလယာဥ္ပ်ံကို ထိမွန္ၿပီး ထိုးက် ပ်က္စီးခဲ့သည္။ ေလသူရဲ ေလယာဥ္သား အားလံုး တိုင္းျပည္အတြက္ အသက္စြန္႔ခဲ့ ရသည္။ ဒုတိယ ဗိုလ္ထင္ႀကီးသည္ အမွတ္(၂) ေလယာဥ္ေမာင္း သင္တန္းမွ ေအာင္ျမင္ၿပီး ၁၄ ရက္အၾကာတြင္ တိုက္ပြဲ၌ က်ဆံုးခဲ့ ရျခင္းျဖစ္သည္။ ဒီဇင္ဘာ ၁၈ ရက္တြင္ တပ္မေတာ္က စာဗူးေတာင္းကို သိမ္းပိုက္ လိုက္ေသာ အခါ ေတာင္ငူသို႔ ခ်ီတက္ရန္ လမ္းပြင့္သြားသည္။
ထိုအခ်ိန္က ေရာင္စံု
သူပုန္မ်ားကို ေလေၾကာင္းမွ
သြားေရာက္ တိုက္ခိုက္ရာတြင္
အသံုး ျပဳခဲ့ေသာ
ဗံုးမွာ ေလယာဥ္ေပၚမွ
ႀကဲခ်ရန္ စနစ္တက်
ထုတ္လုပ္ထားေသာ ဗံုးမ်ား
မဟုတ္ဘဲ ႏိုင္ငံေတာ္
လံုၿခံဳေရးႏွင့္ ကာကြယ္ေရး
အတြက္ အေရးႀကီး
အေျခ အေနေၾကာင့္
ေရပိုက္မ်ား၊ ဓာတ္မီးတိုင္မ်ား၊
မီးသတ္ဘူးမ်ားကို ဗံုးခြံအျဖစ္
အသံုးျပဳ၍ တပ္မေတာ္
(ၾကည္း) လွ်ပ္စစ္ႏွင့္
စက္မႈ အင္ဂ်င္နီယာ
တပ္မွ ဗိုလ္ႀကီး
တင္ေမာင္ႏွင့္ ဗိုလ္ႀကီး
ေသာင္းၫႊန္႔တို႔က အႏၲရာယ္
အသြယ္သြယ္ အၾကားမွ
ႀကိဳးပမ္းတီထြင္ ထုတ္လုပ္ၾကျခင္း
ျဖစ္သည္။ ယင္းဗံုးမ်ားကို
ေဝဟင္မွ ႀကဲခ်
ရာတြင္လည္း ဗံုးခ်ိတ္
ကိရိယာ၌ ခ်ိတ္ဆြဲ
သယ္ေဆာင္ၿပီး ႀကဲခ်ျခင္း
မဟုတ္ဘဲ ေလယာဥ္
ကိုယ္ထည္တြင္း သယ္ေဆာင္လာေသာ
ဗံုးကို လက္ျဖင့္ကိုင္ၿပီး
စနက္တံ ျဖဳတ္၍
ဓာတ္ပံု႐ိုက္ ကင္မရာ
အေပါက္မွ ျဖဳတ္ခ်ျခင္း
ျဖစ္သည္။ လြတ္လပ္ေရး
ျပန္လည္ ဆံုး႐ႈံးလု
နီးပါး အခ်ိန္တြင္
ဤသို႔ မေဆာင္ရြက္လွ်င္
မျဖစ္သည့္ အေျခအေန
မ်ိဳးေၾကာင့္သာ ဗမာ့
တပ္မေတာ္မွ အရာရွိ
မ်ားႏွင့္ ဗမာ့
တပ္မေတာ္မွ ေလသူရဲ
မ်ားက အသက္ကို
ပဓာန မထားဘဲ
စြန္႔လႊတ္ စြန္႔စားသည့္
စိတ္ဓာတ္ျဖင့္ ေဆာင္ရြက္
ခဲ့ၾကျခင္း ျဖစ္သည္။
တပ္မေတာ္ (ေလ)သည္ ဝါးနက္ေခ်ာင္း တိုက္ပြဲ၊ ပန္းတေနာ္ တိုက္ပြဲ၊ သာယာဝတီ တိုက္ပြဲ၊ စာဗူးေတာင္း တိုက္ပြဲ၊ အင္းစိန္ တိုက္ပြဲ စသည္ျဖင့္ တိုက္ပြဲေပါင္း မ်ားစြာ ဆင္ႏႊဲ ခဲ့ရသည္။ ေလေၾကာင္းမွ တိုက္ခိုက္ရာတြင္ ေဖာက္ထြင္းအား ေကာင္းေသာ ေရာ့ကတ္ (Rocket) မ်ား အသံုးျပဳ မွသာ ထိေရာက္မႈ ရွိႏိုင္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ထိုစဥ္က ေလတပ္ ဦးစီးခ်ဳပ္ ဒုတိယ ဗိုလ္မွဴးႀကီး အက္စ္ခင္သည္ က်ိဳင္းတံု ေလယာဥ္ကြင္းကို အေျချပဳၿပီး ေအာက္စ္ဖို႔ဒ္ ေလယာဥ္ အေပါ့စားတြင္ ေရာ့ကတ္ တပ္ဆင္၍ စမ္းသပ္ ပစ္ခတ္ခဲ့သည္။ ၁၉၅၀ ျပည့္ႏွစ္ ဇြန္ ၁၅ ရက္တြင္ ေလတပ္ ဦးစီးခ်ဳပ္ ကိုယ္တိုင္ ပထမ ဆံုးအႀကိမ္ စမ္းသပ္ ပစ္ခတ္ရာ ေရာ့ကတ္ ျပင္းအားကို မခံႏိုင္ဘဲ ေလယာဥ္ ေတာင္ပံ က်ိဳးထြက္သြားကာ ေလယာဥ္ ပ်က္က်သြား၏။ ထိုေလယာဥ္ႏွင့္ အတူ ေလတပ္ ဦးစီးခ်ဳပ္လည္း က်ဆံုးသြားခဲ့ ေလသည္။ အဆိုပါ ေလတပ္ ဦးစီးခ်ဳပ္သည္ တိုက္ပြဲေပါင္း မ်ားစြာ ဆင္ႏႊဲေအာင္ပြဲ ဆင္ႏုိင္ခဲ့သည့္ ဝါရင့္ ေလသူရဲ တစ္ဦး ျဖစ္ပါသည္။
တပ္မေတာ္ (ေလ)သည္ ျပည္ပ က်ဴးေက်ာ္သူ မ်ားအား တြန္းလွန္ တိုက္ခိုက္သည့္ နဂါးႏိုင္ စစ္ဆင္ေရး၊ ဘုရင့္ေနာင္ စစ္ဆင္ေရးႏွင့္ မဲေခါင္ စစ္ဆင္ေရး မ်ားတြင္ တပ္မေတာ္(ၾကည္း) တပ္ဖြဲ႕ဝင္ မ်ားႏွင့္အတူ တိုက္ပြဲ ဝင္ခဲ့သည္။ ဤစစ္ဆင္ေရးမ်ား မစတင္မီ ရန္သူ႔စခန္း မ်ားအား ေလေၾကာင္းမွ တိုက္ခိုက္ျခင္းႏွင့္ ေလေၾကာင္းဓာတ္ပံု ရိုက္ယူျခင္းမ်ား ႀကဳိတင္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့သည္။
ဘုရင့္ေနာင္ စစ္ဆင္ေရးတြင္ ဗမာ့ေလ တပ္မေတာ္မွ ေလသူရဲ မ်ားသည္ နဂါးႏိုင္ စစ္ဆင္ေရး ဆင္ႏႊဲစဥ္ ကာလကဲ့သို႔ပင္ ဗမာ့ၾကည္း တပ္မေတာ္အား ေလေၾကာင္းအကူ အမ်ဳိးမ်ဳိး ေပးခဲ့ၾကသည္။ ေအာက္စ္ဖို႔ဒ္ ေလယာဥ္မ်ားကို ကင္းေထာက္ေလယာဥ္ အျဖစ္လည္းေကာင္း၊ ဒါကိုတာ ေလယာဥ္မ်ားကို သယ္ယူ ပို႔ေဆာင္ေရး ေလယာဥ္မ်ား အျဖစ္လည္းေကာင္း အသံုးျပဳခဲ့ၿပီး တိုက္ေလယာဥ္ မ်ားအျဖစ္ ဆီးဖိုင္းယား ေလယာဥ္မ်ား ကိုသာ အားထား အသံုးျပဳ ခဲ့ရသည္။ ၁၉၅၄ ခုႏွစ္၊ မတ္လ ၂၈ ရက္တြင္ မိုင္းဆတ္ၿမဳိ႕ကို ဗမာ့ တပ္မေတာ္က သိမ္းပိုက္ ႏိုင္ခဲ့သည္။
ဘုရင့္ေနာင္ စစ္ဆင္ေရး အႀကဳိကာလ ျဖစ္ေသာ ၁၉၅၄ ခုႏွစ္၊ ဇန္န၀ါရီလ ၆ ရက္တြင္ ေလသူရဲ ဗိုလ္ေဂ်ာ့ဂ်ီ ၀ိုင္လီ၊ ေလေၾကာင္းလမ္းျပ ဆိုင္မြန္ႏွင့္ ေလေၾကာင္း အခ်က္ျပ ကလီးနီးယပ္စ္ တို႔သည္ ဒါကိုတာ ေလယာဥ္ျဖင့္ ၀မ္ဆလာ ေဒသ ေတာင္ကုန္းအမွတ္ (၅၀၂၁)တြင္ တပ္စြဲထားေသာ ဗမာ့ၾကည္း တပ္မေတာ္၏ ေရွ႕တန္း စခန္းသို႔ စစ္ဆင္ေရး ရိကၡာမ်ား ေ၀ဟင္မွ ခ်ေပးစဥ္ ေျမျပင္မွ တရုတ္ျဖဴ တပ္မ်ား၏ ပစ္ခတ္မႈေၾကာင့္ ပ်က္က်ခဲ့သည္။
တပ္မေတာ္ (ေလ)သည္ ဝါးနက္ေခ်ာင္း တိုက္ပြဲ၊ ပန္းတေနာ္ တိုက္ပြဲ၊ သာယာဝတီ တိုက္ပြဲ၊ စာဗူးေတာင္း တိုက္ပြဲ၊ အင္းစိန္ တိုက္ပြဲ စသည္ျဖင့္ တိုက္ပြဲေပါင္း မ်ားစြာ ဆင္ႏႊဲ ခဲ့ရသည္။ ေလေၾကာင္းမွ တိုက္ခိုက္ရာတြင္ ေဖာက္ထြင္းအား ေကာင္းေသာ ေရာ့ကတ္ (Rocket) မ်ား အသံုးျပဳ မွသာ ထိေရာက္မႈ ရွိႏိုင္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ထိုစဥ္က ေလတပ္ ဦးစီးခ်ဳပ္ ဒုတိယ ဗိုလ္မွဴးႀကီး အက္စ္ခင္သည္ က်ိဳင္းတံု ေလယာဥ္ကြင္းကို အေျချပဳၿပီး ေအာက္စ္ဖို႔ဒ္ ေလယာဥ္ အေပါ့စားတြင္ ေရာ့ကတ္ တပ္ဆင္၍ စမ္းသပ္ ပစ္ခတ္ခဲ့သည္။ ၁၉၅၀ ျပည့္ႏွစ္ ဇြန္ ၁၅ ရက္တြင္ ေလတပ္ ဦးစီးခ်ဳပ္ ကိုယ္တိုင္ ပထမ ဆံုးအႀကိမ္ စမ္းသပ္ ပစ္ခတ္ရာ ေရာ့ကတ္ ျပင္းအားကို မခံႏိုင္ဘဲ ေလယာဥ္ ေတာင္ပံ က်ိဳးထြက္သြားကာ ေလယာဥ္ ပ်က္က်သြား၏။ ထိုေလယာဥ္ႏွင့္ အတူ ေလတပ္ ဦးစီးခ်ဳပ္လည္း က်ဆံုးသြားခဲ့ ေလသည္။ အဆိုပါ ေလတပ္ ဦးစီးခ်ဳပ္သည္ တိုက္ပြဲေပါင္း မ်ားစြာ ဆင္ႏႊဲေအာင္ပြဲ ဆင္ႏုိင္ခဲ့သည့္ ဝါရင့္ ေလသူရဲ တစ္ဦး ျဖစ္ပါသည္။
တပ္မေတာ္ (ေလ)သည္ ျပည္ပ က်ဴးေက်ာ္သူ မ်ားအား တြန္းလွန္ တိုက္ခိုက္သည့္ နဂါးႏိုင္ စစ္ဆင္ေရး၊ ဘုရင့္ေနာင္ စစ္ဆင္ေရးႏွင့္ မဲေခါင္ စစ္ဆင္ေရး မ်ားတြင္ တပ္မေတာ္(ၾကည္း) တပ္ဖြဲ႕ဝင္ မ်ားႏွင့္အတူ တိုက္ပြဲ ဝင္ခဲ့သည္။ ဤစစ္ဆင္ေရးမ်ား မစတင္မီ ရန္သူ႔စခန္း မ်ားအား ေလေၾကာင္းမွ တိုက္ခိုက္ျခင္းႏွင့္ ေလေၾကာင္းဓာတ္ပံု ရိုက္ယူျခင္းမ်ား ႀကဳိတင္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့သည္။
ဘုရင့္ေနာင္ စစ္ဆင္ေရးတြင္ ဗမာ့ေလ တပ္မေတာ္မွ ေလသူရဲ မ်ားသည္ နဂါးႏိုင္ စစ္ဆင္ေရး ဆင္ႏႊဲစဥ္ ကာလကဲ့သို႔ပင္ ဗမာ့ၾကည္း တပ္မေတာ္အား ေလေၾကာင္းအကူ အမ်ဳိးမ်ဳိး ေပးခဲ့ၾကသည္။ ေအာက္စ္ဖို႔ဒ္ ေလယာဥ္မ်ားကို ကင္းေထာက္ေလယာဥ္ အျဖစ္လည္းေကာင္း၊ ဒါကိုတာ ေလယာဥ္မ်ားကို သယ္ယူ ပို႔ေဆာင္ေရး ေလယာဥ္မ်ား အျဖစ္လည္းေကာင္း အသံုးျပဳခဲ့ၿပီး တိုက္ေလယာဥ္ မ်ားအျဖစ္ ဆီးဖိုင္းယား ေလယာဥ္မ်ား ကိုသာ အားထား အသံုးျပဳ ခဲ့ရသည္။ ၁၉၅၄ ခုႏွစ္၊ မတ္လ ၂၈ ရက္တြင္ မိုင္းဆတ္ၿမဳိ႕ကို ဗမာ့ တပ္မေတာ္က သိမ္းပိုက္ ႏိုင္ခဲ့သည္။
ဘုရင့္ေနာင္ စစ္ဆင္ေရး အႀကဳိကာလ ျဖစ္ေသာ ၁၉၅၄ ခုႏွစ္၊ ဇန္န၀ါရီလ ၆ ရက္တြင္ ေလသူရဲ ဗိုလ္ေဂ်ာ့ဂ်ီ ၀ိုင္လီ၊ ေလေၾကာင္းလမ္းျပ ဆိုင္မြန္ႏွင့္ ေလေၾကာင္း အခ်က္ျပ ကလီးနီးယပ္စ္ တို႔သည္ ဒါကိုတာ ေလယာဥ္ျဖင့္ ၀မ္ဆလာ ေဒသ ေတာင္ကုန္းအမွတ္ (၅၀၂၁)တြင္ တပ္စြဲထားေသာ ဗမာ့ၾကည္း တပ္မေတာ္၏ ေရွ႕တန္း စခန္းသို႔ စစ္ဆင္ေရး ရိကၡာမ်ား ေ၀ဟင္မွ ခ်ေပးစဥ္ ေျမျပင္မွ တရုတ္ျဖဴ တပ္မ်ား၏ ပစ္ခတ္မႈေၾကာင့္ ပ်က္က်ခဲ့သည္။
ဘုရင့္ေနာင္
စစ္ဆင္ေရး အၿပီး
တစ္ႏွစ္အၾကာ ၁၉၅၅
ခုႏွစ္၊ မတ္လတြင္
တပ္မေတာ္သည္ ရန္ႀကီးေအာင္
စစ္ဆင္ေရးကို ဆင္ႏႊဲ
ရျပန္သည္။ ထိုစစ္ဆင္ေရး
ႀကီးတြင္ တရုတ္ျဖဴ
အင္အား ၆၀၀၀
ေက်ာ္ ရွိေနေသာ
စခန္း ေလးခုကို
တိုက္ခိုက္ ခဲ့ၾကသည္။
ဘုရင့္ေနာင္ စစ္ဆင္ေရးေၾကာင့္
ကစဥ့္ကလ်ား ဆုတ္ခြာ
ထြက္ေျပး သြားၾကေသာ
တရုတ္ျဖဴ တပ္မ်ားသည္
ျမန္မာျပည္ ေျမာက္ပိုင္းတြင္
အင္အား ျပန္လည္
စုဖြဲ႕ ေနၾကသည္။
ဗမာ့ တပ္မေတာ္သည္
၁၉၅၄ ခုႏွစ္အတြင္း
ျပည္ပရန္ ကာကြယ္ေရးႏွင့္
ျပည္တြင္း ေသာင္းက်န္းမႈ
ႏွိမ္နင္းေရး အတြက္
စပစ္ဖိုင္းယား တိုက္ေလယာဥ္
၃၁ စင္းကို
အစၥေရး ႏိုင္ငံမွ
၀ယ္ယူ၍ အင္အား
ျဖည့္တင္း ထားခဲ့သည္။
ထို႔ေၾကာင့္ အမွတ္(၁) အုပ္မွ
ေလသူရဲ မ်ားသည္
စပစ္ဖိုင္းယား တိုက္ေလယာဥ္
မ်ားကို ဆီးဖိုင္းယား
တိုက္ေလယာဥ္ မ်ားႏွင့္
တြဲဖက္၍ တရုတ္ျဖဴ
စခန္းမ်ားကို ေလေၾကာင္းမွ
ျပင္းထန္စြာ တိုက္ခိုက္
ခဲ့ၾကသည္။
အမွတ္ (၂)အုပ္မွ ေလသူရဲ
မ်ားကလည္း ဒါကိ္ုတာ
ေလယာဥ္ျဖင့္ ေရွ႕တန္း
စစ္မ်က္ႏွာရွိ ေျမျပင္
တပ္ဖြဲ႕မ်ားကို ရိကၡာပစၥည္း
မ်ားႏွင့္ ခဲယမ္းမီးေက်ာက္
မ်ားကို ေလေၾကာင္းမွ
ခ်ေပးခဲ့သည္။ ရန္သူမ်ားသည္
ေလေၾကာင္း ရိကၡာႏွင့္
ခဲယမ္း မီးေက်ာက္မ်ား
ခ်ေပးသည့္ ဒါကိုတာ
ေလယာဥ္မ်ားကို ေျမျပင္မွ
ျပင္းျပင္း ထန္ထန္
ဆီးႀကိဳ ပစ္ခတ္ၾကသည္။
ဤသို႔ ပစ္ခတ္သည့္
ၾကားမွ ေလသူရဲ
မ်ားကလည္း ရဲဝံ႔
စြန္႔စားစြာ ဝင္ေရာက္
ခ်ေပးခဲ့သည္။ ၁၉၉၅
ခုႏွစ္ ေမလ
၁၃ ရက္တြင္
ေလသူရဲ ဗိုလ္ထြန္းျမင့္
ေမာင္းႏွင္သည့္ ဒါကိုတာ
ေလယာဥ္ တစ္စင္းသည္
ရွမ္းျပည္နယ္ အေရွ႕ပိုင္း
ဗမာ့ၾကည္း တပ္မေတာ္၏
စခန္း တစ္ခုသို႔
ေလေၾကာင္းမွ ရိကၡာ
ခ်ေပးစဥ္ ရန္သူ၏
ပစ္ခတ္မႈေၾကာင့္ ေလယာဥ္ပ်က္က်
ခဲ့ရသည္။ ေလသူရဲႏွင့္
ေလယာဥ္သား အားလုံး
အသက္ဆုံး႐ႈံး ခဲ့ရသည္။
ဤဆုံး႐ႈံးမႈသည္ တ႐ုတ္ျဖဴ
စစ္ဆင္ေရးတြင္ ဗမာ့
တပ္မေတာ္၏ ဒုတိယ
အႀကိမ္ ဆုံး႐ႈံးမႈ
ျဖစ္သည္။
Seafury တစ္စင္း |
No comments:
Post a Comment