Wednesday, November 13, 2013

ေက်ာင္းႀကီးကထိန္ အေႀကာင္း တစ္ေစ.တစ္ေစာင္း




 ၿမိဳ.တိုင္းတြင္ ထူးၿခားေသာ ဓေလ. ၿမတ္ႏိုးဖြယ္ ထံုးတမ္း ႏွစ္သက္ဖြယ္ သြင္ၿပင္ လကၡဏာ ဆိုသည္တို.က တစ္ခုမဟုတ္ တစ္ခုရွိတတ္စၿမဲပင္ ။ ၿမိဳ.ေလးတြင္ေတာ. သူ၏ သီးၿခားပိုင္ဆိုင္ထားေသာ ဓေလ.ထံုးတမ္း အေတာ္မ်ားမ်ားရွိသည္ ။ ဥပမာဘာသာေရး ဘက္တစ္ခုတည္း ႀကည္.မည္ဆိုပါစို. .. ၿမိဳ.နယ္အဆင္.   ၿမိဳ.ေလးၿဖစ္ေသာ္လည္း ၿမိဳ.ေပၚတြင္ပင္ ဘုရား ၄ဆူရွိေနၿပီး ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းက ၆၀ ခန္.ရွိေနသည္ ။ထို.အတူ ဦးရွင္ႀကီးပြဲ ( ၿမန္မာၿပည္ေအာက္ပိုင္းၿမိဳ.မ်ားတြင္ ကိုးကြယ္ေလ.ရွိေသာ ဦးရွင္ႀကီး နတ္ကို ပူေဇာ္ပသရင္း ဇာတ္ပြဲမ်ားပါထည္.သြင္းက်င္းပၿခင္း ) လို ပြဲကပင္ တစ္နွစ္ ၃ႀကိမ္ က်င္းပသလို တရုပ္ပြဲ ( တရုပ္နတ္အားဇာတ္ပြဲသြင္း၍ပူေဇာ္ၿခင္း )ခ်စ္တီးဘုရားလွည္.ပြဲ စသည္တို.ကို ႏွစ္စဥ္နီးပါး ေပ်ာ္ရႊင္လြတ္လပ္စြာ က်င္းပနိဳင္ၿခင္းကလည္း ဘာသာတရားအသီးသီးတို.ကို ယံုႀကည္ကိုင္းညြတ္သူခ်င္း တစ္ၿမိဳ.တည္းသားမ်ားဆိုေသာ ေခါင္းစဥ္ေအာက္ နားလည္ေႏြးေထြးစြာ ရွိေနႀကၿခင္း၏ ထင္ရွားေသာ ၿပယုဂ္ လည္းၿဖစ္သည္ ။


ထို.အတူ ယခုလို ကထိန္ ရာသီ ေရာက္တိုင္း ၿမိဳ.ရြာအေတာ္မ်ားမ်ား ကထိန္ကို ပံုစံမ်ိဳးစံႏွင္. က်င္းပသည္.အနက္ ၿမိဳ.ေလးရွိ အထက ၁ ကထိန္ ကေတာ. ထူးၿခားေသာ ၿပင္ဆင္လွည္.လည္ က်င္းပၿခင္းမ်ိဳးဟု ေၿပာ၍ရသည္ ။


 ထိုကထိန္အတြက္ၿပင္ဆင္မွဳက ေက်ာင္းေတြ စဖြင္.ေသာ ဇြန္လ ေက်ာ္ေက်ာ္ကပင္ စသည္ဟုေၿပာရေပမည္ ။( ယခင္ကေတာ. ) ေက်ာင္းစတက္ၿပီး သိပ္မႀကာမွီမွာပင္. မိမိတို.အခန္းအလိုက္ မိမိတို.ေနစဥ္ထည္.၀င္နိဳင္မည္.ေငြကို ညွိဳႏွိဳင္းသတ္မွတ္ႀကၿပီး အသင္းေခါင္းေဆာင္ ( က်န္စစ္သား ..ဘုရင္.ေနာင္ စသည္) မ်ားက အသင္းလိုက္တာ၀န္ယူစုေဆာင္းကာ မိမိတို.အတန္းပိုင္ဆရာမထံ အပ္ထားႀကရသည္ ။သီတင္းကၽြတ္ၿပီးသည္မွစ၍  မိမိတို.အခန္းအလိုက္ မိမိတို.ႀကိဳက္ႏွစ္သက္ရာ အရုပ္လုပ္နိဳင္ခြင္. ရွိသည္မို. အတန္းပိုင္ႏွင္. အတန္းသားတို. တိုင္ပင္ည်ိဳနွိဳင္း ကာ ႏွစ္သက္ရာ အရုပ္လုပ္ႀကသည္ ။ထို.ေနာက္ ထိုေန.ပြဲအတြက္ မည္သည္.အစားအစားေကၽြးမည္ ( ဥပမာ မုန္.ဟင္းခါး ၊ ၿမန္မာထမင္းဟင္း ၊ ဒံေပါက္ ၊ ေရခဲမုန္. စသည္ၿဖင္.) ကို မိမိတို.ရရွိေသာေငြေႀကးၿဖင္.ခ်င္.တြက္ ဆံုးၿဖတ္ႀကသည္ ။ ထို.ေနာက္မိမိတို.ဘာသာစုေပါင္းခ်က္မည္ ၊ အခေႀကးေငြၿဖင္.ခ်က္ခိုင္းမည္ ၊အၿပတ္၀ယ္မည္  ကိုဆံုးၿဖတ္ႀကသည္ ။ ထိုသို.ဆံုးၿဖတ္ၿပီးသည္ႏွင္. တာ၀န္ခြဲႀကသည္ ။ မည္သူတို.ကအရုပ္လုပ္မည္ (သို.) အရုပ္လုပ္သူရွာေဖြမည္ ကူညီမည္ ၊ မည္သူတို.က ခ်က္ၿပဳတ္ေရး (သို.) အစားအေသာက္အတြက္ တာ၀န္ယူမည္( ၅တန္္ း မွလြဲ၍ က်န္အတန္း မွ အခန္းအားလံုး ကိုယ္.အတန္းႏွင္.ကိုယ္ အရုပ္လုပ္ႀကရသည္ ) ၊ ထိုေန.အခမ္းအတြင္းအလွၿပင္ဆင္ေရးအတြက္ တာ၀န္ယူမည္ စသည္တို.တာ၀န္ခြဲကာ အားလံုးကိုယ္.တာ၀န္အတြက္ကိုယ္လိုအပ္သည္တို.ကိုၿပင္ဆင္ရသည္ ။ယခင္ကေတာ. အခန္းတိုင္း အိုးစည္ ၊ ဒိုးပတ္ ၊ ေဗ်ာ စသည္ၿဖင္.ရရာငွား၍ မတီးတတ္ တီးတတ္ တီးႀကသည္ ။ အနည္းငယ္တတ္သူကိုဆရာတင္၍ အတီး တိုက္ႀကသည္ ။


  ကထိန္မလွည္.မွီ ညတြင္ေတာ. မိမိတို.အခန္းအလိုက္ ၿပဳလုပ္ထားႀကေသာ အရုပ္အသီးသီးကို ေက်ာင္းသို.ပို.ထားၿပီး ေက်ာင္း ပင္မေဆာင္ ၀ရန္တာ ၊ ေက်ာင္းေရွ.၀င္းအတြင္း  မီးေရာင္စံုထြန္း၍ ခင္းက်င္းၿပသႀကသည္ ။ ထိုရုပ္စံုပေဒသာပင္အလွၿပပြဲကို တစ္ၿမိဳ.လံုးလာေရာက္ႀကည္.ရွဳႀကသည္မွာ ပြဲေတာ္ တစ္ခုပမာ ။ထိုအခ်ိန္ ၿမိဳ.တြင္းတြင္ေတာ. အိုးစည္ ၊ဒိုးပတ္ ေလ.က်င္.သံမ်ား ၊ မိမိတို.ဘာသာ စုစည္းခ်က္ၿပဳတ္ႀကေသာ ဆရာ/ဆရာမအိမ္မ်ားမွ  ရယ္ေမာေပ်ာ္ရႊင္ ဆူညံ သံမ်ားၿဖင္. တစ္ၿမိဳ.လံုး အံုးအံုးကၽြတ္ကၽႊတ္ ၿဖစ္ေနတတ္သည္ ။

Photo by Phyu Hnin Naing

ကထိန္လွည္.မည္.ေန.တြင္ ေတာ. အလွၿပထားေသာ ရုပ္စံုပေဒသာပင္မ်ားကို မိမိတို.အခန္းဆီေရႊ.ၿပီး လွဳဒါန္းမည္. ၀တၳဳေငြမ်ား သီးႀကသည္ ။ အခန္းတြငး္ ၿပင္ဆင္ထားေသာ အလွအပမ်ားကို လိုအပ္သည္မ်ားမြမ္းမံႀကသည္ ။ တစ္ေက်ာင္းလံုးလိုလိုက အ၀တ္အစား သစ္မ်ား ၊ ခ်စ္စဖြယ္ အလွအပၿပင္ဆင္ထားမွဳမ်ား ၊ တက္ႀကြေပ်ာ္ရႊင္ ရယ္ေမာသံတလြင္လြင္တို.ၿဖင္. တစ္ေက်ာင္းလံုး မွိဳင္း၀ေနေသာ ရုန္းထြက္ေတာ.မည္. ေရာင္စံုမီးပံုးပ်ံႀကီး တစ္လံုးအလား

ထို.ေနာက္ၿမိဳ.တြင္းသို. ကထိန္လွည္.ပြဲစခ်ိန္တြင္မူ ေရွ.ဆံုးမွ စည္ေတာ္ႀကီး ႏွင္.ယိမ္းအက ရတု ရြတ္ဆိုၿခင္း ထို.ေနာက္မွ အမ်ိဳးသား၀တ္စံု၀တ္ ပန္းဖလားကိုင္ ၊  နဂါးေလးေကာင္ ကေသာ ထမ္းစင္ၿဖင္.တင္ေဆာင္သယ္ယူေသာ ကထိန္ ညွပ္သက္န္း  ၊ထို.ေနာက္မွ ေက်ာင္းအတြင္း တစ္ခန္းစီမွ ေရြးခ်ယ္ထားေသာ ခ်စ္စဖြယ္ မိန္းကေလးငယ္မ်ားက ကြမ္းေတာင္ ၊ ပန္းေတာင္ ၊သကၤန္း စသည္တို. ကိုင္ေဆာင္ၿပီး ထို.ေနာက္မွ ၅တန္း (က) မွစ၍ တစ္ခန္းခ်င္းစီရသည္ ။ 


 တန္းစီရာတြင္ ေရွ.ဆံုးတြင္ မိမိ အခန္းမွၿပဳလုပ္ေသာ အရုပ္ကို မိမိတို. ဘာသာ သယ္ေဆာင္ႀကရသည္ ။ (ခပ္လွလွအရုပ္မ်ိဳးကိုေတာ. ကိုင္ခ်င္သူမ်ားေသာ္လည္း မလွမပ အရုပ္က် အတင္းသယ္ခိုင္းႀကရေတာ.သည္ ) ထို.ေနာက္မွ တစ္ခန္းလံုးတန္းစီလိုက္ႀကရသည္ ။ ထို.ေနာက္မွ မိမိတို.အခန္းအလိုက္. ေခာတ္အလိုက္ ၊ အေၿခအေနအလိုက္ စီစဥ္ေသာ အိုးစည္ ၊ ဒိုးပတ္ ၊ ကက္ဆက္ ၊ CD  ၊Soundbox ၊ အသံခ်ဲ.စက္ စသည္တို.ကို ဖြင္.လွစ္  တီးမွဳတ္ ကခုန္ ထိုအတိုင္းစီႀကၿခင္းၿဖစ္သည္ ။အတန္းစဥ္အလိုက္ ၅တန္း (ခ) (ဂ)(ဃ)(င)(စ) ထို.ေနာက္မွ ၆တန္း (က) မွသည္ ၁၀တန္း ေနာက္ဆံုးအခန္းအထိ အစဥ္လိုက္ စိတန္းလွည္.လည္ႀကၿခင္းၿဖစ္သည္ ။ထိုသို.တစ္ၿမိဳ.လံုးလွည္.လည္ရာတြင္ ေရ ၊ အေအး ၊ ေရခဲေခ်ာင္း စသည္တို.ကို အိမ္မ်ားမွ မိမိတတ္နိဳင္သေလာက္ ထြက္၍ ဒါနၿပဳႀကသည္ ။ မနက္ ၆နာရီခန္.မွ စ၍လွည္.ၿပီး ၁၀နာရီ၀န္းက်င္တြင္ မိမိတို.အခန္းသို. ၿပန္ေရာက္ႀကသည္ ။
Photo by Ko Nay Myo

 ေရာက္သည္ႏွင္. မိမိတို.အခန္းမွ ခ်က္ၿပဳတ္ေသာ ၊ စီစဥ္ေသာ အစားအစာတို.၏ စားဦးစားဖ်ားကို ေက်ာင္း ဘံုကထိန္အတြက္ ပို.ႀကသည္ ။ထို.ေနာက္အေမာအပန္းေၿဖၿပီး အခန္းတြင္းတြင္ပင္ ေက်ာင္းသား/ေက်ာင္းသူအားလံုး မ်က္ႏွာစံုညီ လက္ဆံုစားႀကသည္ ။ထို.ေနာက္ အခ်ိဳတည္း ေခတၱအေမာေၿဖ အနားယူ စကားေၿပာ ၿငင္းခံု စေနာက္ၿပီးေနာက္ ကိုယ္.အခန္းႏွင္.ကိုယ္ Game မ်ားကစားႀကသည္ ။ စားလို.ေသာက္လို.ေဆာ.လို. ၀ခ်ိန္တြင္မွ မိမိမဲေပါက္သည္. ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းသို. ထိုအရုပ္ပေဒသာပင္ကို သြားပို. ဘုန္းေတာ္ႀကီးမ်ားဧည္.ခံေသာ မုန္.ထပ္စား ၿပီးကာမွ လမ္းခြဲ အိမ္ၿပန္ႀကသည္ ။

Photo bu Susu Khaing

 ယခုလို ထူးၿခားေသာ ပံုစံၿဖင္. က်င္းပေသာ ကထိန္ ကို ယခင္က ဆိုလွ်င္ ဧရာ၀တီတိုင္းအတြင္း ၀ါးခယ္မ အထက ၁ ကသာ စတင္က်င္းပခဲ့ၿခင္းၿဖစ္သည္ ။ ထို.ေနာက္ ပုသိမ္ အထက ၂ ထို.မွ အၿခားေက်ာင္း ၊ေနရာအခ်ိဳ.လည္း ယခုလို ရုပ္စံုပေဒသာပင္မ်ား ၿပုလုပ္ခဲ့ႀကသည္ ။ထိုကဲ့သို. ေက်ာင္းအတြက္သာ မက ၿမိဳ.ေလးအတြင္ပါ ဂုဏ္ယူစရာ ၿမတ္နိဳးဖြယ္ ကထိန္ တစ္ခု စတင္ၿဖစ္ေပၚလာသည္က ၁၉၆၄ ခန္.ကၿဖစ္သည္ဟု မွတ္သားရသည္ ။ထိုစဥ္က ၿပည္သူပိုင္သိမ္းေသာ ႏွစ္ၿဖစ္သၿဖင္. ၀ါးခယ္မ ၿမိဳ.ေပၚရွိ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းမ်ား ရွိလာခဲ့သၿဖင္. ထိုစဥ္က အထက ၁ ၀ါးခယ္မ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီး ေဒၚပိုက္မိ မွ ဦးစီး၍ ေက်ာင္းႀကီးကထိန္ ခင္းၿပီး ထိုေက်ာင္းမ်ားကို ေထာက္မေပးခဲ့ၿခင္းၿဖစ္သည္ ။ထို ပထမဆံုး ကထိန္ ပြဲ တြင္ မနက္ေစာေစာ ကထိန္မလွည္.ခင္ ေကာက္ညွင္းေပါင္း ေပါင္းေကၽြးခဲ့ၿပီး တစ္ေက်ာင္းလံုးကို ထမင္းခ်က္ေကၽြးခဲ့သည္ဟု ဆိုပါသည္ ။အဲ့ဒီကေနမွ မိဘမ်ားပါ ပူးေပါင္းပါ၀င္ အေကၽြးအေမြး မိမိတို.အခန္းလိုက္စီစဥ္ ထိုမွေန၍ တစ္ၿမိဳ.လံုး ပါ၀င္ဆင္ႏြဲရာ စိတ္၀င္စားႀကေသာ ၿမိဳ.လံုးကၽြတ္ ကထိန္တစ္ခု အၿဖစ္ တစ္ေၿဖးေၿဖး ေၿပာင္းလဲေရာက္ရွိလာခဲ့ၿခင္းၿဖစ္သည္ ။ဟိုစဥ္ကမူ ကိန္တစ္ခုအတြက္ေက်ာင္းသားတစ္ဦး ငါးမူး တစ္က်ပ္ ဆရာတစ္ဦး ၁၀ ခန္.ၿဖင္. က်င္းပခဲ့ေသာ ကထိန္သည္ ယခုကာလတြင္ေတာ. ေခာတ္အေၿခအေနအလိုက္ ေၿပာင္းလဲလာခဲ့ၿပီၿဖစ္သည္ ။ ထို.အၿပင္ ကထိန္ကို ဘာသာေရး ရည္ရြယ္ခ်က္အရ က်င္းပၿခင္းၿပင္အၿပင္ ဟိူးးး ယခင္က ဆရာ/မ မ်ားသည္အရိုအေသတန္မည္စိုးသၿဖင္. မ်က္ႏွာေႀကာခပ္တင္းတင္းႏွင္. ေက်ာင္းသားမ်ားႏွင္း အနီးတစပ္မရွိလွပဲ သီးၿခား ေနထိုင္သင္ႀကားေလ.ရွိႀကပါေႀကာင္း ၊ သို.ေသာ္ ယခုလို ကထိန္ကာလတြင္ေတာ. ေက်ာင္းသားမ်ားႏွင္. အနီးကပ္ဆက္ဆံကာ ဆရာမ်ားကို စိုးရြံ.စိတ္ ေၿဖေလ်ာ.ေပးခဲ့ပါေႀကာင္း ၊ ထို.အၿပင္ ထိုကထိန္ကာလတြင္မွ ေက်ာင္းသားတစ္ဦးခ်င္း၏ စရိုက္၊အမူအက်င္( လုပ္ရည္ /ကိုင္ရည္ /ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္နိဳင္စြမ္း / အနစ္နာခံမွဳ / ဦးေဆာင္နိဳင္စြမ္း စသည္).တို.ကို အနီးကပ္ ေလ.လာႀကပါေႀကာင္း  သိရပါသည္ ။

ယခုႏွစ္ ကထိန္တြင္ ပါ၀င္လွည္.လည္မယ္. ၂၀၁၂-၂၀၁၃ ေက်ာင္းသားေဟာင္းမ်ား၏ အရုပ္ ( Photo by Little Khant )
 အထူးစည္ကားေသာ ႏွစ္မ်ားရွိသလို အေၿခအေနအရမလွည္.ၿဖစ္ေသာႏွစ္မ်ား ၊အက်ဥ္းခ်ံုး က်င္းပရေသာ ႏွစ္မ်ား ရွိခဲ့ၿပီး ယခုဆိုလွ်င္ ၄၉ ႀကိမ္ေၿမာက္ ေရာက္ခဲ့ၿပီၿဖစ္သည္ ။အခ်ိဳ.ေသာ ႏွစ္မ်ားတြင္ ေက်ာင္းသားေဟာင္းမ်ား ပါ၀င္လွည္.လည္သကဲ့သို. လာမည္. ႏွစ္ ၅၀ ၿပည္. ေရႊ၇တု ကထိန္ ေန.တြင္ေတာ. အထူးစည္ကားစြာ က်င္းပရန္ အားခဲေနႀကပါသည္ ။ ထို.အၿပင္ ႏွစ္ၿခားက်င္းပေနေသာ ဆရာကန္ေတာ.ပြဲကလည္း လာမည္.ႏွစ္ လုပ္ရန္ ရွိသည္ဟုဆိုေသာအခါ ေရႊ၇တု ကထိန္ႏွင္. ဆရာကန္ေတာ.ပြဲသာ တစ္ေပါင္းတည္း က်င္းပနိဳင္ခဲ့ပါမူ…………………….

UNICODE


 မြို.တိုင်းတွင် ထူးခြားသော ဓလေ. မြတ်နိုးဖွယ် ထုံးတမ်း နှစ်သက်ဖွယ် သွင်ပြင် လက္ခဏာ ဆိုသည်တို.က တစ်ခုမဟုတ် တစ်ခုရှိတတ်စမြဲပင် မြို.လေးတွင်တော. သူ၏ သီးခြားပိုင်ဆိုင်ထားသော ဓလေ.ထုံးတမ်း အတော်များများရှိသည် ဥပမာဘာသာရေး ဘက်တစ်ခုတည်း ကြည်.မည်ဆိုပါစို. .. မြို.နယ်အဆင်.   မြို.လေးဖြစ်သော်လည်း မြို.ပေါ်တွင်ပင် ဘုရား ၄ဆူရှိနေပြီး ဘုန်းကြီးကျောင်းက ၆၀ ခန်.ရှိနေသည် ။ထို.အတူ ဦးရှင်ကြီးပွဲ ( မြန်မာပြည်အောက်ပိုင်းမြို.များတွင် ကိုးကွယ်လေ.ရှိသော ဦးရှင်ကြီး နတ်ကို ပူဇော်ပသရင်း ဇာတ်ပွဲများပါထည်.သွင်းကျင်းပခြင်း ) လို ပွဲကပင် တစ်နှစ် ၃ကြိမ် ကျင်းပသလို တရုပ်ပွဲ ( တရုပ်နတ်အားဇာတ်ပွဲသွင်း၍ပူဇော်ခြင်း )…ချစ်တီးဘုရားလှည်.ပွဲ စသည်တို.ကို နှစ်စဉ်နီးပါး ပျော်ရွှင်လွတ်လပ်စွာ ကျင်းပနိုင်ခြင်းကလည်း ဘာသာတရားအသီးသီးတို.ကို ယုံကြည်ကိုင်းညွတ်သူချင်း တစ်မြို.တည်းသားများဆိုသော ခေါင်းစဉ်အောက် နားလည်နွေးထွေးစွာ ရှိနေကြခြင်း၏ ထင်ရှားသော ပြယုဂ် လည်းဖြစ်သည်
  
 ထိုကထိန်အတွက်ပြင်ဆင်မှုက ကျောင်းတွေ စဖွင်.သော ဇွန်လ ကျော်ကျော်ကပင် စသည်ဟုပြောရပေမည် ( ယခင်ကတော. ) ကျောင်းစတက်ပြီး သိပ်မကြာမှီမှာပင်. မိမိတို.အခန်းအလိုက် မိမိတို.နေစဉ်ထည်.ဝင်နိုင်မည်.ငွေကို ညှိုနှိုင်းသတ်မှတ်ကြပြီး အသင်းခေါင်းဆောင် ( ကျန်စစ်သား ..ဘုရင်.နောင် စသည်…) များက အသင်းလိုက်တာဝန်ယူစုဆောင်းကာ မိမိတို.အတန်းပိုင်ဆရာမထံ အပ်ထားကြရသည် ။သီတင်းကျွတ်ပြီးသည်မှစ၍  မိမိတို.အခန်းအလိုက် မိမိတို.ကြိုက်နှစ်သက်ရာ အရုပ်လုပ်နိုင်ခွင်. ရှိသည်မို. အတန်းပိုင်နှင်. အတန်းသားတို. တိုင်ပင်ညျိုနှိုင်း ကာ နှစ်သက်ရာ အရုပ်လုပ်ကြသည် ။ထို.နောက် ထိုနေ.ပွဲအတွက် မည်သည်.အစားအစားကျွေးမည် ( ဥပမာ မုန်.ဟင်းခါး မြန်မာထမင်းဟင်း ဒံပေါက် ရေခဲမုန်. စသည်ဖြင်.) ကို မိမိတို.ရရှိသောငွေကြေးဖြင်.ချင်.တွက် ဆုံးဖြတ်ကြသည် ထို.နောက်မိမိတို.ဘာသာစုပေါင်းချက်မည် အခကြေးငွေဖြင်.ချက်ခိုင်းမည် ၊အပြတ်ဝယ်မည်  ကိုဆုံးဖြတ်ကြသည် ထိုသို.ဆုံးဖြတ်ပြီးသည်နှင်. တာဝန်ခွဲကြသည် မည်သူတို.ကအရုပ်လုပ်မည် (သို.) အရုပ်လုပ်သူရှာဖွေမည် ကူညီမည် မည်သူတို.က ချက်ပြုတ်ရေး (သို.) အစားအသောက်အတွက် တာဝန်ယူမည်( ၅တန် မှလွဲ၍ ကျန်အတန်း မှ အခန်းအားလုံး ကိုယ်.အတန်းနှင်.ကိုယ် အရုပ်လုပ်ကြရသည် ) ထိုနေ.အခမ်းအတွင်းအလှပြင်ဆင်ရေးအတွက် တာဝန်ယူမည် စသည်တို.တာဝန်ခွဲကာ အားလုံးကိုယ်.တာဝန်အတွက်ကိုယ်လိုအပ်သည်တို.ကိုပြင်ဆင်ရသည် ။ယခင်ကတော. အခန်းတိုင်း အိုးစည် ဒိုးပတ် ဗျော စသည်ဖြင်.ရရာငှား၍ မတီးတတ် တီးတတ် တီးကြသည် အနည်းငယ်တတ်သူကိုဆရာတင်၍ အတီး တိုက်ကြသည်

ကထိန်လှည်.မည်.နေ.တွင် တော. အလှပြထားသော ရုပ်စုံပဒေသာပင်များကို မိမိတို.အခန်းဆီရွှေ.ပြီး လှုဒါန်းမည်. ဝတ္ထုငွေများ သီးကြသည် အခန်းတွင်း ပြင်ဆင်ထားသော အလှအပများကို လိုအပ်သည်များမွမ်းမံကြသည် တစ်ကျောင်းလုံးလိုလိုက အဝတ်အစား သစ်များ ချစ်စဖွယ် အလှအပပြင်ဆင်ထားမှုများ တက်ကြွပျော်ရွှင် ရယ်မောသံတလွင်လွင်တို.ဖြင်. တစ်ကျောင်းလုံး မှိုင်းဝနေသော ရုန်းထွက်တော.မည်. ရောင်စုံမီးပုံးပျံကြီး တစ်လုံးအလား
ထို.နောက်မြို.တွင်းသို. ကထိန်လှည်.ပွဲစချိန်တွင်မူ ရှေ.ဆုံးမှ စည်တော်ကြီး နှင်.ယိမ်းအက ရတု ရွတ်ဆိုခြင်း ထို.နောက်မှ အမျိုးသားဝတ်စုံဝတ် ပန်းဖလားကိုင်   နဂါးလေးကောင် ကသော ထမ်းစင်ဖြင်.တင်ဆောင်သယ်ယူသော ကထိန် ညှပ်သက်န်း  ၊ထို.နောက်မှ ကျောင်းအတွင်း တစ်ခန်းစီမှ ရွေးချယ်ထားသော ချစ်စဖွယ် မိန်းကလေးငယ်များက ကွမ်းတောင် ပန်းတောင် ၊သင်္ကန်း စသည်တို. ကိုင်ဆောင်ပြီး ထို.နောက်မှ ၅တန်း (က) မှစ၍ တစ်ခန်းချင်းစီရသည်



 တန်းစီရာတွင် ရှေ.ဆုံးတွင် မိမိ အခန်းမှပြုလုပ်သော အရုပ်ကို မိမိတို. ဘာသာ သယ်ဆောင်ကြရသည် (ခပ်လှလှအရုပ်မျိုးကိုတော. ကိုင်ချင်သူများသော်လည်း မလှမပ အရုပ်ကျ အတင်းသယ်ခိုင်းကြရတော.သည် ) ထို.နောက်မှ တစ်ခန်းလုံးတန်းစီလိုက်ကြရသည် ထို.နောက်မှ မိမိတို.အခန်းအလိုက်. ခောတ်အလိုက် အခြေအနေအလိုက် စီစဉ်သော အိုးစည် ဒိုးပတ် ကက်ဆက် CD  Soundbox အသံချဲ.စက် စသည်တို.ကို ဖွင်.လှစ်  တီးမှုတ် ကခုန်ထိုအတိုင်းစီကြခြင်းဖြစ်သည် ။အတန်းစဉ်အလိုက် ၅တန်း () ()()()() ထို.နောက်မှ ၆တန်း (က) မှသည် ၁၀တန်း နောက်ဆုံးအခန်းအထိ အစဉ်လိုက် စိတန်းလှည်.လည်ကြခြင်းဖြစ်သည် ။ထိုသို.တစ်မြို.လုံးလှည်.လည်ရာတွင် ရေ အအေး ရေခဲချောင်း စသည်တို.ကို အိမ်များမှ မိမိတတ်နိုင်သလောက် ထွက်၍ ဒါနပြုကြသည် မနက် ၆နာရီခန်.မှ စ၍လှည်.ပြီး ၁၀နာရီဝန်းကျင်တွင် မိမိတို.အခန်းသို. ပြန်ရောက်ကြသည်



 ရောက်သည်နှင်. မိမိတို.အခန်းမှ ချက်ပြုတ်သော စီစဉ်သော အစားအစာတို. စားဦးစားဖျားကို ကျောင်း ဘုံကထိန်အတွက် ပို.ကြသည် ။ထို.နောက်အမောအပန်းဖြေပြီး အခန်းတွင်းတွင်ပင် ကျောင်းသား/ကျောင်းသူအားလုံး မျက်နှာစုံညီ လက်ဆုံစားကြသည် ။ထို.နောက် အချိုတည်း ခေတ္တအမောဖြေ အနားယူ စကားပြော ငြင်းခုံ စနောက်ပြီးနောက် ကိုယ်.အခန်းနှင်.ကိုယ် Game များကစားကြသည် စားလို.သောက်လို.ဆော.လို. ဝချိန်တွင်မှ မိမိမဲပေါက်သည်. ဘုန်းကြီးကျောင်းသို. ထိုအရုပ်ပဒေသာပင်ကို သွားပို. ဘုန်းတော်ကြီးများဧည်.ခံသော မုန်.ထပ်စား ပြီးကာမှ လမ်းခွဲ အိမ်ပြန်ကြသည်
 ယခုလို ထူးခြားသော ပုံစံဖြင်. ကျင်းပသော ကထိန် ကို ယခင်က ဆိုလျှင် ဧရာဝတီတိုင်းအတွင်း ဝါးခယ်မ အထက ကသာ စတင်ကျင်းပခဲ့ခြင်းဖြစ်သည် ထို.နောက် ပုသိမ် အထက ထို.မှ အခြားကျောင်း ၊နေရာအချို.လည်း ယခုလို ရုပ်စုံပဒေသာပင်များ ပြုလုပ်ခဲ့ကြသည် ။ထိုကဲ့သို. ကျောင်းအတွက်သာ မက မြို.လေးအတွင်ပါ ဂုဏ်ယူစရာ မြတ်နိုးဖွယ် ကထိန် တစ်ခု စတင်ဖြစ်ပေါ်လာသည်က ၁၉၆၄ ခန်.ကဖြစ်သည်ဟု မှတ်သားရသည် ။ထိုစဉ်က ပြည်သူပိုင်သိမ်းသော နှစ်ဖြစ်သဖြင်. ဝါးခယ်မ မြို.ပေါ်ရှိ ဘုန်းတော်ကြီးကျောင်းများ ရှိလာခဲ့သဖြင်. ထိုစဉ်က အထက ဝါးခယ်မ ကျောင်းအုပ်ကြီး ဒေါ်ပိုက်မိ မှ ဦးစီး၍ ကျောင်းကြီးကထိန် ခင်းပြီး ထိုကျောင်းများကို ထောက်မပေးခဲ့ခြင်းဖြစ်သည် ။ထို ပထမဆုံး ကထိန် ပွဲ တွင် မနက်စောစော ကထိန်မလှည်.ခင် ကောက်ညှင်းပေါင်း ပေါင်းကျွေးခဲ့ပြီး တစ်ကျောင်းလုံးကို ထမင်းချက်ကျွေးခဲ့သည်ဟု ဆိုပါသည် ။အဲ့ဒီကနေမှ မိဘများပါ ပူးပေါင်းပါဝင် အကျွေးအမွေး မိမိတို.အခန်းလိုက်စီစဉ် ထိုမှနေ၍ တစ်မြို.လုံး ပါဝင်ဆင်နွဲရာ စိတ်ဝင်စားကြသော မြို.လုံးကျွတ် ကထိန်တစ်ခု အဖြစ် တစ်ဖြေးဖြေး ပြောင်းလဲရောက်ရှိလာခဲ့ခြင်းဖြစ်သည် ။ဟိုစဉ်ကမူ ကိန်တစ်ခုအတွက်ကျောင်းသားတစ်ဦး ငါးမူး တစ်ကျပ် ဆရာတစ်ဦး ၁၀ ခန်.ဖြင်. ကျင်းပခဲ့သော ကထိန်သည် ယခုကာလတွင်တော. ခောတ်အခြေအနေအလိုက် ပြောင်းလဲလာခဲ့ပြီဖြစ်သည် ထို.အပြင် ကထိန်ကို ဘာသာရေး ရည်ရွယ်ချက်အရ ကျင်းပခြင်းပြင်အပြင် ဟိူးးး ယခင်က ဆရာ/ များသည်အရိုအသေတန်မည်စိုးသဖြင်. မျက်နှာကြောခပ်တင်းတင်းနှင်. ကျောင်းသားများနှင်း အနီးတစပ်မရှိလှပဲ သီးခြား နေထိုင်သင်ကြားလေ.ရှိကြပါကြောင်း သို.သော် ယခုလို ကထိန်ကာလတွင်တော. ကျောင်းသားများနှင်. အနီးကပ်ဆက်ဆံကာ ဆရာများကို စိုးရွံ.စိတ် ဖြေလျော.ပေးခဲ့ပါကြောင်း ထို.အပြင် ထိုကထိန်ကာလတွင်မှ ကျောင်းသားတစ်ဦးချင်း၏ စရိုက်၊အမူအကျင်( လုပ်ရည် /ကိုင်ရည် /ပူးပေါင်းဆောင်ရွက်နိုင်စွမ်း / အနစ်နာခံမှု / ဦးဆောင်နိုင်စွမ်း စသည်…).တို.ကို အနီးကပ် လေ.လာကြပါကြောင်း  သိရပါသည်


 အထူးစည်ကားသော နှစ်များရှိသလို အခြေအနေအရမလှည်.ဖြစ်သောနှစ်များ ၊အကျဉ်းချုံး ကျင်းပရသော နှစ်များ ရှိခဲ့ပြီး ယခုဆိုလျှင် ၄၉ ကြိမ်မြောက် ရောက်ခဲ့ပြီဖြစ်သည် ။အချို.သော နှစ်များတွင် ကျောင်းသားဟောင်းများ ပါဝင်လှည်.လည်သကဲ့သို. လာမည်. နှစ် ၅၀ ပြည်. ရွှေ၇တု ကထိန် နေ.တွင်တော. အထူးစည်ကားစွာ ကျင်းပရန် အားခဲနေကြပါသည် ထို.အပြင် နှစ်ခြားကျင်းပနေသော ဆရာကန်တော.ပွဲကလည်း လာမည်.နှစ် လုပ်ရန် ရှိသည်ဟုဆိုသောအခါ ရွှေ၇တု ကထိန်နှင်. ဆရာကန်တော.ပွဲသာ တစ်ပေါင်းတည်း ကျင်းပနိုင်ခဲ့ပါမူ…………………….

အခ်က္အလက္အခ်ိဳ.ကို ဆရာႀကီး ဦးလွခင္ႏွင္. ေဒါက္တာသက္ရွည္တို.မွ ပံ.ပိုးပါသည္ ။

No comments:

Post a Comment